PRINSIP PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
1. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling adalah proses pendidikan yang terancang dan
berterusan. Murid dididik atau dibimbing untuk mendapat dan mempelajari
pengalaman, nilai, sikap, perlakuan dan kemahiran yang sesuai dengan kehendak
masyarakat majmuk di Malaysia.
2. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling adalah untuk semua murid. Semua murid diberi peluang
bagi mendapat pertolongan tanpa mengira latar belakang, kaum, agama atau
kepercayaan.
3. Semua
murid mempunyai hak untuk mendapatkan pertolongan apabila mereka memerlukannya.
Pada ketika tertentu seorang murid mungkin memerlukan pertolongan, sokongan dan
bimbingan dalam proses perkembangan dirinya.
4. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling adalah untuk melayan keperluan murid bagi perkembangan
potensi dan kebolehan mereka. Program bimbingan dan kaunseling adalah untuk
melayan keperluan individu supaya berkembang dengan kadar optimum mengikut
tahap perkembangan dirinya.
5. b Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling adalah untuk menolong murid memahami dirinya dan orang
lain dengan mendalam, menjelajah
tujuan-tujuan hidupnya dan menolong memilih serta merancang hidupnya dengan berkesan.
6. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling berorientasikan masa sekarang dan masa depan.
Usaha-usaha bimbingan dan kaunseling adalah untuk menjadikan murid itu lebih
tegas diri, pandai menyesuaikan diri dan memahami implikasi tindakannya
sekurang- kurangnya dalam jangka masa panjang.
7. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling menolong individu menyedari kelemahan diri dan memberi
fokus kepada memperkukuhkan lagi kekuatan yang ada padanya melalui
aktiviti-aktiviti perkembangan dan pencegahan.
8. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling adalah tanggungjawab bersama. Dalam melaksanakan
program dan aktiviti bimbingan dan kaunseling, semua pihak di sekolah iaitu
pentadbir, guru bimbingan dan kaunseling, guru-guru lain, ibu bapa dan murid
patut bekerjasama dan saling berunding antara satu dengan lain.
9. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling, memerlukan pemahaman yang mendalam dan menyeluruh
mengenai murid. Segala maklumat mengenai murid adalah perlu untuk membolehkan
guru bimbingan dan kaunseling memahami murid secara menyeluruh supaya dapat
memberi Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling yang berkesan.
10. Setiap individu berbeza dari segi gaya,
ketangkasan dan dorongan untuk belajar. Secara amnya cara belajar seseorang itu berbeza mengikut :
10.1.
Orientasi Deria
Melalui deria sentuhan, penghiduan,
penglihatan, pendengaran dan rasa.
10.2. Gerak Balas (Response)
Ada individu
lebih selesa belajar secara bersendirian, dalam kelompok atau melalui
pemerhatian sahaja.
10.3. Corak
Pemikiran
Cara individu mengumpul dan
memproses maklumat untuk mencapai tujuan
tertentu.
11. Pembentukan individu dipengaruhi oleh
keseluruhan pengalaman dalam alam persekitarannya. Misalnya seorang murid yang
dibesarkan di luar bandar, akan dapat dikesan sebagai berasal dari luar bandar,
demikian juga disebaliknya. Oleh itu, bimbingan dan kaunseling boleh merupakan
intervensi untuk mengurangkan perbezaan,tetapi ini bergantung kepada
nilai,jangka masa dan di peringkat mana khidmat itu dimulakan. Bimbingan dan kaunseling dijalankan supaya
individu berkemampuan menyelesaikan diri.
12. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling adalah untuk pengetahuan dan kesepaduan psikofizikal
murid. Ini bermakna murid tidak boleh dilihat sebagai hanya manusia cognitif.
Ia harus dilihat sebagai individu yang mempunyai perasaan, sikap, mental dan
rohani. Sebarang aktiviti dan program bimbingan adalah untuk mewujudkan
kesepaduan ini.
13. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling hendaklah dijalankan berdasarkan etika kaunseling.
Mematuhi etika adalah untuk tujuan memelihara kebajikan murid.
No comments:
Post a Comment