PENDEKATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
1.
Pendekatan
Bimbingan dan Kaunseling boleh dibahagikan kepada 4 pendekatan berikut :
1.1.
Pendekatan Pencegahan
Pendekatan ini berasaskan andaian bahawa satu-satu masalah
itu mungkin timbul dan sebelum masalah itu meruncing, usaha dijalankan
untuk menghalangnya. Misalnya, kempen dan pendidikan pencegahan AIDS dan kem
waja diri.
1.2.
Pendekatan Perkembangan
Pendekatan ini merupakan satu usaha untuk mengenal
pasti keperluan murid dialam persekolahan supaya mereka dilengkapi dengan
pengetahuan, kemahiran, pengalaman serta akhlak yang mulia. Tugas dan perlakuan
pembelajaran dikenal pasti dan dijelaskan kepada murid. Kemudian aktiviti
bimbingan dirancang untuk melengkapi kurikulum akademik. Murid diberi peluang
untuk belajar mengenali diri mereka dan orang lain
sebelum timbul masalah dalam hidup mereka contohnya
taklimat persediaan menghadapi peperiksaan dan ceramah motivasi.
1.3.
Pendekatan Pemulihan
Pendekatan ini memberi fokus kepada kekurangan atau masalah yang dapat
dikenal pasti dari semasa ke semasa. Langkah
mengatasi dijalankan dengan
harapan murid mengubah perlakuan untuk
mengelakkan berlaku peristiwa krisis. Misalnya murid ponteng sekolah,
merokok, melawan guru atau berkelahi. Mereka dikumpulkan untuk mengikuti sesi
kaunseling kelompok atau menghadiri sesi kaunseling individu.
1.4.
Pendekatan Krisis
Pendekatan ini mengendalikan kes krisis yang timbul secara mendadak dan memerlukan
perhatian serta tindakan segera dari guru bimbingan dan kaunseling serta pihak
pentadbir sekolah. Misalnya, murid yang bergaduh di sekolah, mengalami histeria, menangis
dengan tiba-tiba, cuba membunuh diri, menggunakan dadah atau yang sedang
mengalami peristiwa cemas seperti kematian anggota keluarga, penceraian ibu
bapa dan penderaan.
No comments:
Post a Comment